انچه از ما منتشر شد

تمام نوشته های چاپ شده و منتشر شده ی خانم ابراهیمی در این وبلاگ جمع اوری می شود
  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب

04 خرداد 1399 توسط زينب صالحي هاردنگي

خبرگزاری فارس اصفهان- یادداشت مهمان*؛ اگرچه مشکلات جامعه امروز طاقت فرس است و مشغله‌های گوناگون انسان را از تفکر در برخی از امور بازمی‌دارد اما همین مشکلات گاهی ذهن انسان را به سمت تفکر در مورد افرادی که جامعه آن‌ها را متعصب و یا روشنفکر می‌نامد، سوق می‌دهد.

باوجودی که در جامعه ما تعصب در معنای منفی و روشنفکری در معنای مثبت القاء شده است اما توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که تعصب و روشنفکری را با هر دو بُعد ممدوح و مذمومش مورد رصد قرار دهیم و نگاه مردم را از این حیث ترمیم کنیم.

نه تعصب لزوماً به معنی سختی و پافشاری بیجاست و نه روشنفکر بودن همواره با قصد تغییر و تحول مناسب همراه است و به همین ترتیب نه متعصبان همواره پایبندی صحیحی به اعتقادات درست دارند و نه روشنفکران از دایره دین خارج‌اند.

بنابراین اگر معنای تعصب و روشنفکری به‌خوبی تبیین شود و بُعد مثبت و منفی و مؤلفه‌های موجود در آن‌ها بازگو شود اهل تعصب از چسبیده شدن برچسب تعصب بر پیشانی‌شان نمی‌رنجند و روشنفکران نیز خود را تافته‌ای جدا بافته نخواهند دانست.

 تعصب همیشه بامعنای لغوی خود، یعنی جانب‌داری کردن، حمایت و سرسخت بودن همراه است ولی برای تشخیص تعصب درست از غلط، باید به پشتوانه تعصب نگاه کرد؛ ویژگی متعصبان مذموم این است که باور و پذیرش آن‌ها بر علم و دانششان غلبه کرده است و گرایش آن‌ها در یک موضوع بیشتر از بینش آن‌ها در آن موضوع است، ازجمله آسیب‌های این نوع تعصب این بوده که در طول تاریخ، مغرضان با بهره بردن از حس مذهبی مردم، تعصب را در وجودشان نهادینه کرده و زمینه ایجاد خرافات را فراهم آورده و از این طریق بر مردم حکومت کرده‌اند. این نوع تعصب همان داشتن نگاه خصمانه به زمین و زمان است که متأسفانه امروزه مذهبیان را به آن متهم می‌کنند.

متعصبان اگر از گروه متعصبان مذموم باشند پیش‌داوری را سرلوحه رفتار خود قرار داده و بدون بینش کافی و بر اساس اطلاعات ناقص در مورد همه‌چیز قضاوت می‌کنند.

آن‌ها زمانی را به اندیشیدن اختصاص نمی‌دهند و نیز زمانی را برای یادگیری و ارتقای بینش خرج نمی‌کنند گویا توقف دریافت و درک، هم‌نشین همیشگی این گروه است.

از دیگر ویژگی‌های افراد متعصب جبهه‌گیری‌های ناشیانه است. افراد متعصب حاضر به شنیدن نیستند و به‌محض مواجهه با آنچه مخالف اعتقادشان است با برخوردهای چکشی موضوع را حل‌وفصل می‌نماید چراکه متعصب مذموم اصرار بر خوش فهمی دارد و دیگران را به بدفهمی متهم می‌کند.

اما گاهی تعصب به معنی پایداری در اعتقاد و راسخ بودن در عقیده است و افرادی که پایبند به امور اعتقادی خویش‌اند متعصب دینی نامیده می‌شوند این نوع تعصب در نگاه دین ممدوح است چراکه نفس دین‌داری، پایداری در عقیده است. اگر انسانِ دین‌دار تعصب بر عقیده‌اش نداشته باشد نتیجه‌اش این می‌شود که در شرایط زمانی و مکانی متفاوت، کاری را منطبق بر دین و کار دیگری را برخلاف دین انجام دهد. دقیقاً مثل همان‌ها که از سویی پیشانی‌شان از سجده (و نه از مُهرداغ) پینه‌بسته و از سوی دیگر بانام دین حرام‌هایی را بر خود حلال کرده‌اند و یا مثل همان‌ها که با چادر، تبرج می‌کنند.

ترس از آگاهی‌های جدید از دیگر ویژگی‌های متعصب مذموم است چراکه او برای افکار خویش ساختاری را مدنظر گرفته و ورود هرگونه آگاهی جدید را عاملی در تخریب این ساختار می‌داند بنابراین ترس از تخریب ساختار درونی افکارش، او را بر حذف آن اطلاعات وا‌می‌دارد؛ او فکر می‌کند لزوماً اطلاعات جدید، اطلاعات قبلی او را رد می‌کند درصورتی‌که این‌طور نیست و گاهی ممکن است اطلاعات جدید کامل‌کننده، دانش قبلی باشد. گاهی نیز ترس از دست دادن موقعیت‌هایی که با تعصب پیشین به دست آورده است مانع از استقبالش از اندیشه‌های جدید می‌شود علاوه بر همه این‌ها، ترس در وجود آن‌ها عامل روانی برای ایجاد بدخلقی اجتماعی آنان می شود.

متعصب ممدوح نگاهش به دین نگاهی عمیق است و همه آموزه‌های دینی از حیث ارزش نزد او یکسان است برخلاف متعصب مذموم که نگاهش به دین نگاه گزینشی است.

متعصب مذموم می‌خواهد که دیگران نیز مثل او باشند و به هر قیمتی تلاش می‌کند تا دیگران را شبیه خود سازد و اگر مخالفتی ببیند به‌شدت برخورد می‌کند اما متعصب ممدوح علاوه بر اینکه خودش بر عقیده‌اش ملتزم است با افزایش بصیرت خود به کمک دیگران نیز می‌آید و با جدال احسن آن‌ها را دعوت می‌کند.

همین دیدگاه در مورد روشنفکری هم صادق است. انسان روشنفکر نیز می‌تواند از روشنفکری ممدوح یا مذموم بهره‌مند گردد. روشنفکر مذموم خود را دگراندیش معرفی می‌کند اما تنها به تقلید کورکورانه از فرهنگ‌های بیگانه و یا امور غلط می‌پردازد. دقیقاً مثل اظهارنظرهای جاهلانه برخی از سلبریتی‌ها. روشنفکر مذموم نیز حاضر به تغییر نیست و اگر بخواهد تغییر کند تنها به تغییراتی می‌اندیشد که نو و جدید باشند و هرآن چه رنگ کهنگی دارد حتی اگر صحیح باشد ازنظر او مردود است. ازاین‌جهت روشنفکر مذموم خود نیز نوعی متعصب مذموم است چراکه وجه اشتراک این دو گروه عدم تلاش برای اصلاح است.

و بالعکس روشنفکر ممدوح پا جای پای متعصب ممدوح می‌گذارد چراکه او خواهان نواندیشی به‌شرط وجود ضوابط است. او به تغییر فکر می‌کند و درعین‌حال با افزودن علم و بینش خویش عقیده شناسی را بر عقیده پرستی مقدم می‌دارد. تعامل و درآمیختگی دانش‌های قدیمی با آگاهی‌های جدید ازجمله اموری است که روشنفکر ممدوح به آن اهتمام می‌ورزد. او خواهان تحول است اما تحول را از هر طریقی نمی‌پذیرد و برای ایجاد تحولات جدید ساختار و نظام فکری و ارزشی تعبیه می‌کند.

*زهرا ابراهیمی

انتهای پیام/63106/پ30/

https://www.farsnews.ir/isfahan/news/13971201000487/%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%B5%D8%A8

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: به قلم زهرا ابراهیمی تعصب روشنفکر سلبریتی

موضوعات: بدون موضوع, متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

انچه از ما منتشر شد

باز نشر نوشته های خانم ابراهیمی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • [⚡️جامعه، تشنه ی معارف دین است
  • آداب عیادت در نگاه اسلام/عزت بیماران کرونایی نباید خدشه‌دار نشود
  • آرامش را اینگونه به خانه خود بیاوریم
  • آنچه آرامش انسان را تامین می کند، یقین است
  • اختلاف‌ها بر سر چیست؟ تفاوت‌ها ناشی از کجاست؟
  • اداب سخن
  • از لفظ تا معنی
  • ازدواج سفید در نگاه اسلام
  • ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان
  • استوانه تبلیغ دین خدا و مکتب تشیع
  • الگو بودن زنان مجاهد دفاع مقدس واقعیت‌ زنانه انکارناپذیر کشور
  • امامی که هرگز از صبر خسته نشد
  • انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی
  • اگر خدا نخواهد
  • اینجا فقط من
  • اینگونه برای فرزندان دعا کنیم
  • بایدها و نبایدهای مهدوی یاوری
  • بدون موضوع
  • برای آنان که با نوجوانان سروکار دارند.
  • بلایی که بر سر حقیقت زیباشناختی جامعه جوان آمده است
  • به بهانه ی هشتک نه مرسی!!
  • به رسم روستا…!
  • تاثیر فضای مجازی در ایجاد دلهره غیرواقعی از «کرونا»
  • تامل در وجود خویش
  • تبرج و خودنمایی افراد در فضای مجازی
  • تبیین شعاع رحمت الهی در ماه شعبان
  • تحولات اساسی، با خودسازی و تهذیب نفس امکان پذیر می شود/ تحول مثبت، نیازمند یک مدل مطلوب است
  • ترک بندگی؛ حاصل کلاس های دروغین مثبت اندیشی/فرد و اجتماع هر دو اصالت دارند
  • تعدد زوجات به نفع زنان یا مردان؟
  • حجاب
  • حضرت عبدالعظیم پناهگاه و مرجع علمی مردم بودند.
  • حقوق بشر در دین اسلام به چیزی فراتر از زندگی دنیوی می اندیشد
  • حق‌الناس را در عزاداری‌ها رعایت کنیم
  • حیاتی که در گرو سفرهای تبلیغی است
  • خدایا، به ما تفهیم کن معنای رضایتمندی را...
  • خواهر خورشید
  • دلنوشته ای برای خدا
  • ذکر؛ نیازی فطری
  • رابطه درآمد بالا و رزق فراوان معنادار نیست
  • راه همراه شدن با حکومت مهدوی تجلی اخلاق در وجود انسان و خانواده است
  • رزق، تنها یک ابزار برای بندگی بهتر است
  • رسانه نیازمند ارتباط پویا و اثربخش با حوزه است
  • رمضان
  • زیارت اربعین، نماد شیعیان معرفی شده است
  • سبک زندگی خودت را بشناس
  • سقوط تدریجی اخلاقی، نتیجه تربیت ناصحیح است
  • شفافیت آراء نمایندگان مجلس؛ چرا ؟!
  • شکستن تابوی تغییر، راه برون‌رفت از معضل بی‌اخلاقی
  • شیشه ها را بالا نکشیم
  • صنعتی که نقشه حذفمان را لا به لای عاشقانه‌هایش می‌کشد
  • طلبه هدف دارد
  • طیف گسترده اخبار و آفتی که تب تحلیل به جان جامعه می اندازد
  • ظلم به طبیعت، نتیجه فراموش کردن وظیفه امانتداری از انسان ها خودراضی است
  • عاشورا، اسلام با مسئولیت و تقابل انعطاف و تزلزل!
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فربهی مناسک، تقویت یا تضعیف؟
  • فضیلت گریه بر اباعبدالله/آیا ثواب گریه بر تمامی اشکها تعلق می‌گیرد؟!
  • فلسفه نامگذاری غدیر به عنوان بزرگترین عید مسلمانان
  • قلم اینگونه است
  • متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب
  • مدیریت بحران، در گرو رفع بحران مدیریت
  • مسئولان نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بخوانند
  • مسلمان دروغ نمی گوید
  • مهارنت نویسندگی
  • مهم ترین اصل در انفاق، حفظ آبرو است/ انفاق علنی عامل تشویق دیگران
  • نامه ای به یک کاندیدا
  • نوجوانانی که در خانه خود غریبه‌اند
  • نگاه اسلام به پدیده تکدی‌گری؛ در مواجه با متکدیان چه برخوردی باید داشت؟
  • نگاه جنسیتی در پیاده‌روی اربعین وجود ندارد
  • نگاهی بر خشونت و بی اخلاقی اخیر؛ مقصر کیست؟!
  • نگاهی به جایگاه اجتماعی بانوان طلبه؛ توانمندی‌هایی که باید به رسمیت شناخته شود
  • نیازسازی یا نیاز سنجی؟
  • پرستاری در دوران کرونا از دیدگاه اخلاقی و اسلامی
  • پزشکی در همه ایام سال روزه می گیرد
  • پیوند عدالت و حریت با واقعه عاشورا
  • چرا «دعا و تضرع» کرونا را دور نمی کند؟؛ مومن دلواپسی ندارد
  • چرا باید برای امام حسین (علیه السلام) ‌عزاداری کنیم؟
  • چرایی گرایش مردم به رمال‌ها/وقتی خیال‌پردازی جای عقل را می گیرد
  • گنج صلوات
  • ✨مثبت اندیش بود.

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس