انچه از ما منتشر شد

تمام نوشته های چاپ شده و منتشر شده ی خانم ابراهیمی در این وبلاگ جمع اوری می شود
  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

مهم ترین اصل در انفاق، حفظ آبرو است/ انفاق علنی عامل تشویق دیگران

22 تیر 1399 توسط زينب صالحي هاردنگي

پژوهشگر و کارشناس حوزه اخلاق گفت: منظور از آشکار بودن انفاق این نیست که آبروی مؤمن را ببریم، همین رزمایش همدلی و جمع‌آوری کمک برای نیازمندان نوعی انفاق آشکار است، پس اگرچه کمک‌کنندگان در این امر شناخته‌شده هستند، اما باید کمک شوندگان مخفی بمانند تا آبروی آن‌ها خدشه‌دار نشود.

زهرا ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان جنبه‌های مختلف انفاق اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آموزه‌های اجتماعی دین ما انفاق است، بخششِ قسمتی از آنچه داریم به دیگران، با انگیزه‌ای الهی و برای تسریع در حل مشکلات اقتصادی جامعه، یکی از راه‌هایی که می‌تواند انگیزه انسان برای انفاق را بالا ببرد و انسان، سطح کمیت و کیفیت انفاق خود را ارتقاء دهد، توجه به نیازمندی خود است، اینکه ممکن است در آینده نیز ما نیازمند شویم و انفاق امروز ما می‌تواند ذخیره‌ای مادی و معنوی برای روزهای آینده باشد، انگیزه انسان را بالا می‌برد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در روایت می‌خوانیم که امام علی (ع) می‌فرمایند: «آن‌گونه که یاری می‌کنی، یاری می‌شوی»، نیاز به کمک مؤمنانه به دیگران، امروز بیش از گذشته احساس می‌شود و قطعاً مردم ما با تکیه‌بر دستورات ناب دینی این بار نیز نوعی جهاد اجتماعی را رقم خواهند زد.

فقر در جامعه، نشانه بی‌عدالتی

وی تصریح کرد: انفاق به دیگران علاوه بر اینکه می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را به شکل خودجوش حل کند، نوعی اعتراض داخلی به بی‌عدالتی هم محسوب می‌شود، چرا که فقر در جامعه نشانه وجود بی‌عدالتی است و تلاش برای رفع فقر، نوعی تلاش در جهت احیای عدالت است، بنابراین توجه و تمرکز رهبری به کمک مؤمنانه، صرفاً به سیر کردن شکم‌گرسنگان منجر نمی‌شود، بلکه این پیام روح عدالت‌خواهی و تلاش در جهت پیاده کردن عدالت را به جامعه تزریق می‌کند تا از این طریق شکاف‌ها و خلاءهای موجود در جامعه پر شود.

ابراهیمی متذکر شد: نکته دیگر در باب انفاق این است که انفاق، اگرچه به آشنا و غریبه دارای ارزش است، اما در روایات توصیه شده که کمک‌های مالی خود را اول به نزدیکان و افراد فامیل و آشنا ارائه دهیم، بنابراین لازم نیست برای انفاق دنبال آدم‌های خاصی بگردیم، بلکه کافی است سر بچرخانیم، قطعاً بین فامیل و اقوام، افرادی که نیازمند کمک باشند وجود دارند.

انفاق، از بعد شخصی تا اجتماعی

فعال حوزه رسانه تأکید کرد: البته باید مراکز بومی و محلی مثل مساجد و پایگاه‌های فرهنگی برای مدیریت و محوریت این کمک‌ها در نظر گرفته شوند تا انفاق، صرفاً بُعد شخصی و فردی نداشته باشد و بُعد اجتماعی آن نیز پررنگ شود، طبیعتاً اهداف مشترک با چهارچوب مشخص و معین، موفقیت‌های جمعی را رقم خواهد زد، اگرچه نباید نقش رسانه‌ها به تشویق در این رزمایش همدلی را نادیده گرفت، اما هر یک از ما می‌توانیم با کمک‌های خود، یک رسانه باشیم و عملاً دیگران را دعوت به کمک کنیم.

وی در خصوص اهمیت انفاق خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌هایی که ما را از انفاق دور می‌کند، بحث کمیت انفاق است، برخی از افراد به‌محض صحبت درباره کمک‌های مالی، بحث گرفتاری و نداری خویش را به میان کشیده و توفیق این کار خداپسندانه را از دست می‌دهند، اگرچه کمک‌های مالی هرچقدر فراوان باشد گره‌گشایی بیشتری انجام خواهد پذیرفت، اما مسأله کمیت نباید ما را از اصل انفاق بازدارد، بنابراین حتی اگر به‌اندازه یک قرص نان هم توانایی انفاق داریم نباید آن را بی‌ارزش تلقی کنیم، شاید همان یک قرص نان، اندوه یک مؤمن را برطرف کند.

تأثیر روحی انفاق در وجود ما

ابراهیمی با اشاره به تأثیر انفاق برای کسی که انفاق می‌کند اذعان کرد: قرآن می‌فرماید«ماأنفقتُم من شیء فهو یُخلِفُه» یعنی هر چیزی را انفاق کنید پاداش دارد، چه کم باشد چه زیاد، بنابراین کمک‌های ناچیز هم می‌تواند درجای خود مؤثر باشد، ضمن اینکه خود انفاق علاوه بر رفع مشکل افراد گرفتار، زمینه رشد روحی را برای انفاق کنندگان فراهم می‌کند، پس باید به تأثیر روحی این امر در وجود خودمان نیز توجه کنیم و بدانیم قبل از اینکه کمک ما به دست نیازمند برسد، تأثیر روحی این مسأله در وجود ما هویدا خواهد شد.

این پژوهشگر و کارشناس حوزه اخلاق ابراز داشت: یکی از شرایط مهم در مسأله انفاق، بحث پرهیز از منت‌گذاری است، خداوند تأکید فراوانی دارد، که به دنبال انفاق خود هیچ منتی بر فرد نیازمند نگذاریم، درآیات الهی، هم به انفاق آشکار و هم به انفاق مخفیانه دعوت شده‌ایم، «وانفقوا مما رزقناهم سرا و علانیة» و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم پنهان و آشکار انفاق می‌کنند.

انفاق علنی، تشویق دیگران است

وی با اشاره به لزوم حفظ آبروی مؤمن یادآور شد: اما منظور از آشکار بودن انفاق این نیست که آبروی مؤمن را ببریم، همین رزمایش همدلی و جمع‌آوری کمک برای نیازمندان نوعی انفاق آشکار است، پس اگرچه کمک‌کنندگان در این امر شناخته‌شده هستند، اما باید کمک شوندگان مخفی بمانند تا خدایی ناکرده آبروی آن‌ها خدشه‌دار نشود، یکی از مزایای انفاق علنی این است که موجب تشویق دیگران می‌شود و به سایرین الگو و سرمشق ارائه می‌کند.

ابراهیمی حس امنیت و آرامش را ارمغان انفاق دانسته و عنوان کرد: انفاق علاوه بر اینکه نیاز و خلاء مادی دیگران را پر می‌کند، نیاز به محبت دیدن و محبت نمودن انسان را نیز برطرف می‌کند، اینکه انسان گرفتار، حس کند که دیگران گرفتاری‌اش را می‌فهمند و برای کمک به او تلاش می‌کنند، احساس امنیت و آرامش را برای او به ارمغان می‌آورد، حس پذیرفته شدن و موردتوجه قرار گرفتن از سمت جامعه، او را به آرامش روانی می‌رساند.

فعال رسانه در پایان گفت: با توجه به اینکه زمینه ریا و خودنمایی در امر انفاق بسیار فراهم است، لذا پاک کردن نیات و توجه به خلوص در عمل، در امر انفاق بسیار مهم است، آری،  انسان مؤمن به‌واسطه ایمان خویش قادر است در جامعه موج مهربانی ایجاد کند و این مهربانی را در ماه مبارک رمضان تعمیق بخشد

https://www.farsnews.ir/isfahan/news/13990214000037/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A2%D8%A8%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA–%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%B9%D9%84%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%82-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: انفاق انفاق عملی عامل تشویق دیگران حفظ ابرو

موضوعات: بدون موضوع, مهم ترین اصل در انفاق، حفظ آبرو است/ انفاق علنی عامل تشویق دیگران لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

انچه از ما منتشر شد

باز نشر نوشته های خانم ابراهیمی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • [⚡️جامعه، تشنه ی معارف دین است
  • آداب عیادت در نگاه اسلام/عزت بیماران کرونایی نباید خدشه‌دار نشود
  • آرامش را اینگونه به خانه خود بیاوریم
  • آنچه آرامش انسان را تامین می کند، یقین است
  • اختلاف‌ها بر سر چیست؟ تفاوت‌ها ناشی از کجاست؟
  • اداب سخن
  • از لفظ تا معنی
  • ازدواج سفید در نگاه اسلام
  • ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان
  • استوانه تبلیغ دین خدا و مکتب تشیع
  • الگو بودن زنان مجاهد دفاع مقدس واقعیت‌ زنانه انکارناپذیر کشور
  • امامی که هرگز از صبر خسته نشد
  • انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی
  • اگر خدا نخواهد
  • اینجا فقط من
  • اینگونه برای فرزندان دعا کنیم
  • بایدها و نبایدهای مهدوی یاوری
  • بدون موضوع
  • برای آنان که با نوجوانان سروکار دارند.
  • بلایی که بر سر حقیقت زیباشناختی جامعه جوان آمده است
  • به بهانه ی هشتک نه مرسی!!
  • به رسم روستا…!
  • تاثیر فضای مجازی در ایجاد دلهره غیرواقعی از «کرونا»
  • تامل در وجود خویش
  • تبرج و خودنمایی افراد در فضای مجازی
  • تبیین شعاع رحمت الهی در ماه شعبان
  • تحولات اساسی، با خودسازی و تهذیب نفس امکان پذیر می شود/ تحول مثبت، نیازمند یک مدل مطلوب است
  • ترک بندگی؛ حاصل کلاس های دروغین مثبت اندیشی/فرد و اجتماع هر دو اصالت دارند
  • تعدد زوجات به نفع زنان یا مردان؟
  • حجاب
  • حضرت عبدالعظیم پناهگاه و مرجع علمی مردم بودند.
  • حقوق بشر در دین اسلام به چیزی فراتر از زندگی دنیوی می اندیشد
  • حق‌الناس را در عزاداری‌ها رعایت کنیم
  • حیاتی که در گرو سفرهای تبلیغی است
  • خدایا، به ما تفهیم کن معنای رضایتمندی را...
  • خواهر خورشید
  • دلنوشته ای برای خدا
  • ذکر؛ نیازی فطری
  • رابطه درآمد بالا و رزق فراوان معنادار نیست
  • راه همراه شدن با حکومت مهدوی تجلی اخلاق در وجود انسان و خانواده است
  • رزق، تنها یک ابزار برای بندگی بهتر است
  • رسانه نیازمند ارتباط پویا و اثربخش با حوزه است
  • رمضان
  • زیارت اربعین، نماد شیعیان معرفی شده است
  • سبک زندگی خودت را بشناس
  • سقوط تدریجی اخلاقی، نتیجه تربیت ناصحیح است
  • شفافیت آراء نمایندگان مجلس؛ چرا ؟!
  • شکستن تابوی تغییر، راه برون‌رفت از معضل بی‌اخلاقی
  • شیشه ها را بالا نکشیم
  • صنعتی که نقشه حذفمان را لا به لای عاشقانه‌هایش می‌کشد
  • طلبه هدف دارد
  • طیف گسترده اخبار و آفتی که تب تحلیل به جان جامعه می اندازد
  • ظلم به طبیعت، نتیجه فراموش کردن وظیفه امانتداری از انسان ها خودراضی است
  • عاشورا، اسلام با مسئولیت و تقابل انعطاف و تزلزل!
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فربهی مناسک، تقویت یا تضعیف؟
  • فضیلت گریه بر اباعبدالله/آیا ثواب گریه بر تمامی اشکها تعلق می‌گیرد؟!
  • فلسفه نامگذاری غدیر به عنوان بزرگترین عید مسلمانان
  • قلم اینگونه است
  • متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب
  • مدیریت بحران، در گرو رفع بحران مدیریت
  • مسئولان نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بخوانند
  • مسلمان دروغ نمی گوید
  • مهارنت نویسندگی
  • مهم ترین اصل در انفاق، حفظ آبرو است/ انفاق علنی عامل تشویق دیگران
  • نامه ای به یک کاندیدا
  • نوجوانانی که در خانه خود غریبه‌اند
  • نگاه اسلام به پدیده تکدی‌گری؛ در مواجه با متکدیان چه برخوردی باید داشت؟
  • نگاه جنسیتی در پیاده‌روی اربعین وجود ندارد
  • نگاهی بر خشونت و بی اخلاقی اخیر؛ مقصر کیست؟!
  • نگاهی به جایگاه اجتماعی بانوان طلبه؛ توانمندی‌هایی که باید به رسمیت شناخته شود
  • نیازسازی یا نیاز سنجی؟
  • پرستاری در دوران کرونا از دیدگاه اخلاقی و اسلامی
  • پزشکی در همه ایام سال روزه می گیرد
  • پیوند عدالت و حریت با واقعه عاشورا
  • چرا «دعا و تضرع» کرونا را دور نمی کند؟؛ مومن دلواپسی ندارد
  • چرا باید برای امام حسین (علیه السلام) ‌عزاداری کنیم؟
  • چرایی گرایش مردم به رمال‌ها/وقتی خیال‌پردازی جای عقل را می گیرد
  • گنج صلوات
  • ✨مثبت اندیش بود.

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس