نگاه جنسیتی در پیادهروی اربعین وجود ندارد
زهرا ابراهیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ابعاد حضور بانوان در پیادهروی اربعین اظهار کرد: نقش اربعین در جاودانه شدن قیام امام حسین (ع) بیبدیل است، چراکه شهادت امام یک وجه قضیه است و حفظ آثار شهادت وجهی دیگر و چه خوب بازماندگان قیام و در رأس آنها حضرت زینب (س) در زنده نگهداشتن این آثار قدم برداشتند، گویا اربعین جلوهای از عملکرد بازماندگان قیام است.
این پژوهشگر حوزه خانواده ادامه داد: در سالهای اخیر با واقعهای عظیم همچون اربعین روبرو هستیم و حضور زنان پابهپای مردان در این پدیده، شگفتانگیز است و نقش آنان در این پدیده در ابعاد گوناگون اثرگذار است، حتی گاهی ممکن است بانوان به تأثیر عمیق حضور خویش واقف نباشند اما نمیتوان این تأثیرات را نادیده گرفت.
حضور زنان در حماسه اربعین، عاشقانه بودن تشیع را فریاد میزند
وی تصریح داشت: امروزه تبلیغات دشمنان در خنثی کردن این حضور بهقدری زیاد است که از هیچ تلاشی برای بیاثر کردن اربعین فروگذار نمیماند، اما حضور زنان در کنار مردان در این پیادهروی میتواند همه تبلیغات دشمن را خنثی کند، حضور زنان بهعنوان نماد عاطفه و مهربانی در کنار مردان میتواند عاشقانه بودن مذهب تشیع را فریاد بزند، مذهبی که توجه آن به عاطفه در کنار عقل بسیار مشهود است.
ابراهیمی تأکید داشت: زنان ایرانی با حضور خویش در پیادهروی اربعین میتوانند در جهتگیریهای دینی و الهی سایر زنان مؤثر باشند چراکه آنها از طریق این مراسم قادر خواهند بود چهرهٔ واقعی یک زن مسلمان را نشان دهند.
اربعین، منصه ظهور هویت حقیقی زنان است
این کارشناس مسائل دینی متذکر شد: انعکاس حضور زنان در پیادهروی اربعین با پوشش دینی خط بطلانی است بر سیاستهای جهان مدرن که برای تبلیغش از جسم زن بهره میبرد، گویا اربعین هویت حقیقی زن را فارغ از جنسیتش به منصه ظهور میرساند از طرف دیگر شاید حتی بتوان گفت حضور زنان، باحجاب دینی در پیادهروی اربعین میتواند در برابر بیحجابیها نوعی نهی از منکر محسوب شود.
وی در ادامه ابراز داشت: در دورهای که زنان در حد یک کالا تنزل پیداکردهاند و جهان در حال تجربه جاهلیت مدرن است، ایمان و معنویت در زن مسلمان از طریق حضورش در این پیادهروی به جهان اعلام میشود و زنان مسلمان به دنیا ثابت میکنند که زیبایی روح نسبت به زیبایی جسم تقدم دارد، این حضور میتواند در انتقال مواریث فکری، فرهنگی و عقیدتی به سایر زنانی که از سایر کشورها حاضر میشوند کمک کند، همانگونه که حضرت زینب (س) بهعنوان یک زن با رفتارشان به جهان نشان دادند که زن میتواند همچون مرد رسالتی را بر عهده بگیرد و بهخوبی در متن و نه در حاشیه ایفای نقش کند.
زنان با حضور در اربعین جایگاه حقیقی خود در اسلام را به نمایش میگذارند
ابراهیمی با تأکید بر آنکه حضور بانوان در حماسه اربعین جایگاه حقیقی زنان در اسلام را نشان خواهد داد گفت: غربیها علاوه بر اینکه جایگاه زن را تنزل میدهند به جایگاه حقیقی که اسلام به زن میدهد نیز دهنکجی میکنند اما حضور زنان در اربعین میتواند منجر به زدودن باورهای غلط ذهنی نسبت به زنان مسلمان شود، غرب همواره به بهانههای مختلف قصد دارد تا زن ایرانی را زنی دربند به تصویر کشد درحالیکه این حضور میتواند نوعی ایستادگی در برابر عملیات روانی دشمن محسوب شود.
این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: زینب کبری (س) دارای چنان عظمتی است که همواره زنده نگهداشتن قیام امام به ایشان نسبت داده میشود و اربعین تجلی حضور زنانی است که میخواهند در محضر آن بانوی بزرگوار شاگردی کنند، همانگونه که حضرت زینب (س) در شرایط قبل از قیام، در لحظات قیام و همچنین در بحرانهای بعد از قیام به زیباترین انتخابها دست زدند و پختهترین رفتارها را از خود به یادگار گذاشتند زنان ما نیز با اسوه قرار دادن ایشان تلاش میکنند برای حفظ عقیده، کمکرسان مردان خویش باشند و اربعین نقطهٔ عطفی است برای این انگیزه.
صلابت دینی حاکم در پیاده روی اربعین مانع نگاه جنسیتی به بانوان است
وی در ادامه بیان داشت: در نگاه جنسیتی هرجا زن وجود دارد بهرهگیری از جنسیت او نیز حرف اول را میزند اما در جریان اربعین بهخوبی شاهد هستیم که میلیونها زن در کنار مردان با امنیت تمام حاضر میشوند بدون اینکه به آنها جسارتی شود، پرهیز از ملعبه شدن بهوسیله دیگران در مسائل شهوانی ازجمله پیامدهای حضور زنان در این پیادهروی است.
ابراهیمی اضافه کرد: برخی از زنان ممکن است تحت هیچ شرایطی زیر بار سختی کشیدن نروند و نه خود حاضر به حضور شوند و نه رضایت به حضور خانواده خود دهند، این در حالی است که زنان حاضر در این پیادهروی سختیها را هم به جان خود میخرند و هم علیرغم یک دنیا عاطفه، راضی بهسختی کشیدن اهل خانه میشوند و اینگونه اربعین مدیریت احساس را برای زنان به ارمغان میآورد، تصمیم زنان برای حضور در پیادهروی با اهل خانواده منجر به تمرکز دلهای همهٔ اعضای خانواده بر یک نقطه مشترک میشود و آن نقطه چیزی نیست جز حرم ارباب، توجه قلبی همهٔ اعضاء بر یک امر واحد میتواند در ایجاد محبت و بذل عواطف بین آنها مؤثر باشد توگویی حسین دلها را به هم مهربان میکند.
زنان باید پاسخ گوی نیازهای معنوی در خانواده باشند
این پژوهشگر حوزه خانواده یادآور شد: حضور زنان در این اتفاق بزرگ مساوی است با حضور خانوادههای آنان، زنان با این انتخاب خود میتوانند تأثیر عمیقی بر فرزندان و همسران خویش داشته باشند و آنها را متوجه این امر کنند که درراه هدف باید تمام سختیها را تحمل کرد، حضور زن و فرزند به مردان در ایستادگی بیشتر انگیزه میدهد، در تربیت فرزندان مؤثر است و باعث انتقال فرهنگ دینی به فرزندان میشود چراکه زن محور اصلی در مدیریت نیازهای اهل خانه است و انتخاب سفر اربعین نوعی پاسخگویی به نیازهای معنوی خانواده بهحساب میآید.
بعین سبب استحکام پیوند عاطفی و عقلانی بین زوجهای جوان میشود
وی در ادامه تأکید کرد: تمسک به امور معنوی منجر به تحکیم پیوند زناشویی و آرامش میشود و اربعین بهعنوان مصداق عینی گرایش به معنویت میتواند پیوند بین زوجهای جوان را نیز مستحکم کند و آرامش آنها را نتیجه دهد. سفرهای معنوی تا مدتها دارای اثر معنوی است و زنان در این سفر با کولهبار معنوی که همراه میآورند تا مدتها بعد از سفر میتوانند از آثار این معنویت بهره ببرند.
ابراهیمی ادامه داد: با توجه به ضعفی که جوانان و نوجوانان ما در هویت شناسی خوددارند، حاضر شدن زنان در این سفر روحانی میتواند در تربیت نسل با هویت مؤثر باشد و این تأثیر نهفقط مفید برای فرد، که مؤثر برای کل جامعه است چراکه جامعه از سلولهای کوچکتری به نام خانواده تشکیلشده و خانواده میتواند عامل تراوش معنویت به جامعه باشد.
این کارشناس مسائل دینی نظر به اینکه اربعین نهفقط منسکی عبادی که مراسمی سیاسی نیز محسوب میشود حضور زنان در این مراسم میتواند بازگوکننده این امر باشد که زن مسلمان قادر است به زیبایی میان وظایف عبادی و وظایف سیاسی خود جمع کند، حضور زنان در اربعین با آگاهی و رشد سیاسی آنها گرهخورده است، قرار گرفتن زنان در مرکز این فعالیت سیاسی عظیم از دیگر اثرات حضور زنان در اربعین است، آری اگرچه اربعین نقطهٔ پایان مصائب برای اهلالبیت (ع) است اما برای ما نقطهٔ آغاز است در بسترسازی برای تمدن جهانی