انچه از ما منتشر شد

تمام نوشته های چاپ شده و منتشر شده ی خانم ابراهیمی در این وبلاگ جمع اوری می شود
  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان

12 خرداد 1399 توسط زينب صالحي هاردنگي


«زهرا ابراهیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان در خصوص تاثیرات و عوارض روحی از دست دادن عزیز بر بازماندگان در شرایط کرونایی و محدودیت های برگزاری مراسم ترحیم اظهار داشت: انسان موجودی عاطفی است، از جمله مصادیق این عواطف،  زمانی است که انسان،  یکی از نزدیکان یا اقوام خویش را از دست می دهد و متناسب با میزان قرابت، اندوهگین می شود.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه انسان نسبت به آنهایی که علاقه مند است احساس وظیفه می کند افزود: وقتی آن افراد را ازدست می دهد دلش می خواهد برای مرگشان نیز سنگ تمام بگذارد.

وی اضافه کرد: شرکت در تشییع جنازه ی مومن عملی مستحب تلقی شده و این امر باورپذیری مرگ متوفی را برای انسان راحت تر می کند، اما ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی مانع حضور مردم در تشییع جنازه ی نزدیکان شان شده و این امر می تواند از حیث روحی آن ها را دچار عوارض کند.

کارشناس مذهبی با اشاره به حذف این مناسک  به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و اینکه نماز میت، آداب تدفین و تشییع و مراسمات ختم همگی تحت تاثیر این بیماری، با غربت همراه است تاکید کرد: شایسته است نزدیکان و دوستان و افراد فامیل برای احترام به میت و تسلیت به بازماندگان از طریق فضای مجازی اقدام به برگزاری این مناسک نمایند، انجام کارهای نیکوکارانه برای میت، خواندن قرآن و ختم های دسته جمعی می تواند تا حدودی آرامش روانی بازماندگان را تامین نماید.
ابراهیمی ابراز داشت: تسلیت یا همان تسلی دادن،  آرامش شخص مصیبت دیده را بازمی گرداند، لذا اگرچه تسلیت حضوری تاثیر افزون تری دارد اما حال که شرایط تسلیت حضوری وجود ندارد باید از طریق تلفن و گفتگو از راه دور با شخص عزادار همدردی نمود.


کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه دلداری دادن به دیگران هنگام غم و غصه از آموزه های اسلام است گفت: زمانی که حضرت ابراهیم می خواستند فرزندشان اسماعیل را قربانی کنند نگران بودند که نکند اسماعیل در امر ذبح مخالفت کند اما حضرت اسماعیل با دلداری دادن به پدر، این نگرانی را برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب واژه های مناسب در تسلیت دادن، امید دادن به شخص مصیبت دیده، ترسیم آینده ای روشن برای او، متذکر شدن امر امتحان و ابتلاء الهی و دعوت او به موفقیت در این امتحان، بیان اجر صابران و همچنین استمرار این گفتگوها می تواند غم جانکاه ازدست دادن عزیزان را برای صاحبان مصیبت کم رنگ نماید.

 ابراهیمی یادآور شد:  افراد مصیبت دیده نیز باید برای تقویت روحیه ی خویش به تقویت باورهای دینی خود بپردازند به همین دلیل تقویت نگاه امانت گونه داشتن به دنیا، می تواند در تحمل غمهای شان تاثیرگذار باشد.
ابراهیمی یکی دیگر از اموری که می تواند تحمل فقدان عزیزان را راحت تر نماید را توجه به همراهی خداوند دانست و افزود:  اینکه انسان خدا را حاضر و ناظر ببیند و بداند که خدای مهربان از کمیت و کیفیت غم او با خبر است و حجم مصیبت او را می داند، همین باعث آرامش انسان می شود، اما اگر انسان هنگام مصیبت خود را از دایره ی حمایت خداوند بیرون ببیند؛ تحمل رنج برایش سخت خواهد شد.

 وی متذکر شد: بشارت دادن به نعمت‏ها و پاداش‏هاى بهشتى در برابر صبر بر مصیبت ها نیز از دیگر عواملی است که هم صاحبان مصیبت باید به آن توجه نمایند و هم اطرافیان باید برای تسلی دادن از آن بهره بگیرند، خداوند در قرآن به اهل صبر بشارت پاداش داده است آنجا که می فرماید: «…وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ.  الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُصِیبَةٌ» و بشارت ده به استقامت ‏کنندگان؛ آنان که هرگاه مصیبتى به آنها رسد.»

این کارشناس مذهبی پذیرش مقدرات الهی و خواست خداوند و تسلیم در برابر آن را موجب تصحیح نگرش انسان به مرگ دانست و گفت: طبق فرمایش قرآن، یاد خداوند مهربان آرامش بخش وجود است. تمرین این یادآوری و تذکر، با استعانت ازصبر و نماز ممکن خواهد بود و  مدد جستن از خداوند در این ایام تلخ با تمسک به نماز و تمرین صبر در برابر مقدرات الهی می تواند غم مصیبت ها را قابل تحمل تر کند.

http://shabestan.ir/detail/News/916054

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: بازماندگان به قلم زهرا ابراهیمی غربت همبستگی کرونا

موضوعات: بدون موضوع, ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

انچه از ما منتشر شد

باز نشر نوشته های خانم ابراهیمی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • [⚡️جامعه، تشنه ی معارف دین است
  • آداب عیادت در نگاه اسلام/عزت بیماران کرونایی نباید خدشه‌دار نشود
  • آرامش را اینگونه به خانه خود بیاوریم
  • آنچه آرامش انسان را تامین می کند، یقین است
  • اختلاف‌ها بر سر چیست؟ تفاوت‌ها ناشی از کجاست؟
  • اداب سخن
  • از لفظ تا معنی
  • ازدواج سفید در نگاه اسلام
  • ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان
  • استوانه تبلیغ دین خدا و مکتب تشیع
  • الگو بودن زنان مجاهد دفاع مقدس واقعیت‌ زنانه انکارناپذیر کشور
  • امامی که هرگز از صبر خسته نشد
  • انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی
  • اگر خدا نخواهد
  • اینجا فقط من
  • اینگونه برای فرزندان دعا کنیم
  • بایدها و نبایدهای مهدوی یاوری
  • بدون موضوع
  • برای آنان که با نوجوانان سروکار دارند.
  • بلایی که بر سر حقیقت زیباشناختی جامعه جوان آمده است
  • به بهانه ی هشتک نه مرسی!!
  • به رسم روستا…!
  • تاثیر فضای مجازی در ایجاد دلهره غیرواقعی از «کرونا»
  • تامل در وجود خویش
  • تبرج و خودنمایی افراد در فضای مجازی
  • تبیین شعاع رحمت الهی در ماه شعبان
  • تحولات اساسی، با خودسازی و تهذیب نفس امکان پذیر می شود/ تحول مثبت، نیازمند یک مدل مطلوب است
  • ترک بندگی؛ حاصل کلاس های دروغین مثبت اندیشی/فرد و اجتماع هر دو اصالت دارند
  • تعدد زوجات به نفع زنان یا مردان؟
  • حجاب
  • حضرت عبدالعظیم پناهگاه و مرجع علمی مردم بودند.
  • حقوق بشر در دین اسلام به چیزی فراتر از زندگی دنیوی می اندیشد
  • حق‌الناس را در عزاداری‌ها رعایت کنیم
  • حیاتی که در گرو سفرهای تبلیغی است
  • خدایا، به ما تفهیم کن معنای رضایتمندی را...
  • خواهر خورشید
  • دلنوشته ای برای خدا
  • ذکر؛ نیازی فطری
  • رابطه درآمد بالا و رزق فراوان معنادار نیست
  • راه همراه شدن با حکومت مهدوی تجلی اخلاق در وجود انسان و خانواده است
  • رزق، تنها یک ابزار برای بندگی بهتر است
  • رسانه نیازمند ارتباط پویا و اثربخش با حوزه است
  • رمضان
  • زیارت اربعین، نماد شیعیان معرفی شده است
  • سبک زندگی خودت را بشناس
  • سقوط تدریجی اخلاقی، نتیجه تربیت ناصحیح است
  • شفافیت آراء نمایندگان مجلس؛ چرا ؟!
  • شکستن تابوی تغییر، راه برون‌رفت از معضل بی‌اخلاقی
  • شیشه ها را بالا نکشیم
  • صنعتی که نقشه حذفمان را لا به لای عاشقانه‌هایش می‌کشد
  • طلبه هدف دارد
  • طیف گسترده اخبار و آفتی که تب تحلیل به جان جامعه می اندازد
  • ظلم به طبیعت، نتیجه فراموش کردن وظیفه امانتداری از انسان ها خودراضی است
  • عاشورا، اسلام با مسئولیت و تقابل انعطاف و تزلزل!
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فربهی مناسک، تقویت یا تضعیف؟
  • فضیلت گریه بر اباعبدالله/آیا ثواب گریه بر تمامی اشکها تعلق می‌گیرد؟!
  • فلسفه نامگذاری غدیر به عنوان بزرگترین عید مسلمانان
  • قلم اینگونه است
  • متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب
  • مدیریت بحران، در گرو رفع بحران مدیریت
  • مسئولان نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بخوانند
  • مسلمان دروغ نمی گوید
  • مهارنت نویسندگی
  • مهم ترین اصل در انفاق، حفظ آبرو است/ انفاق علنی عامل تشویق دیگران
  • نامه ای به یک کاندیدا
  • نوجوانانی که در خانه خود غریبه‌اند
  • نگاه اسلام به پدیده تکدی‌گری؛ در مواجه با متکدیان چه برخوردی باید داشت؟
  • نگاه جنسیتی در پیاده‌روی اربعین وجود ندارد
  • نگاهی بر خشونت و بی اخلاقی اخیر؛ مقصر کیست؟!
  • نگاهی به جایگاه اجتماعی بانوان طلبه؛ توانمندی‌هایی که باید به رسمیت شناخته شود
  • نیازسازی یا نیاز سنجی؟
  • پرستاری در دوران کرونا از دیدگاه اخلاقی و اسلامی
  • پزشکی در همه ایام سال روزه می گیرد
  • پیوند عدالت و حریت با واقعه عاشورا
  • چرا «دعا و تضرع» کرونا را دور نمی کند؟؛ مومن دلواپسی ندارد
  • چرا باید برای امام حسین (علیه السلام) ‌عزاداری کنیم؟
  • چرایی گرایش مردم به رمال‌ها/وقتی خیال‌پردازی جای عقل را می گیرد
  • گنج صلوات
  • ✨مثبت اندیش بود.

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس