انچه از ما منتشر شد

تمام نوشته های چاپ شده و منتشر شده ی خانم ابراهیمی در این وبلاگ جمع اوری می شود
  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

نگاهی بر خشونت و بی اخلاقی اخیر؛ مقصر کیست؟!

12 خرداد 1399 توسط زينب صالحي هاردنگي

اعتراض ها همواره بخشی غیر قابل تفکیک از جوامعند. در هر جامعه‌ ای خواه ناخواه نسبت به تصمیمات تصمیم ‌گیرندگان، مخالفان و معترضانی (فارغ از کمیت و کیفیت اعتراض) وجود داشته و دارد. بنابراین نه اعتراض، مختص جامعه ی ماست و نه مخالف بودن نسبت به برخی مواضع لزوماً به معنای مخالفت با کل سیستم است. اما چه می شود که اعتراض در جامعه ی دینی سر از خشونت در می آورد!؟ با وجودی که دینداری باید مانعی در برابر برخی از رفتارها باشد اما چرا همواره شاهد رفتارهای ناشایست هستیم!؟

هر جامعه‌ای برای تأمین امنیت و آرامش خود نیازمند خطوط قرمز است. دارا بودن خط قرمزها برای جوامع،  آنها را از گرفتار شدن در قانون جنگل مصون می‌دارد. علاوه بر این، هر جامعه ای متناسب با هویت خود منبعی برای تعیین خط قرمزهایش دارد.

آنچه خط قرمزها را در جامعه ی اسلامی ما معین و مشخص کرده، اخلاق، دین و قانون است.

این سه فاکتور اصلی در جامعه ی ما نقش مهمی در ترسیم خط قرمزها دارند. وقتی جامعه ی ما دچار خشونت گردد، نشان از این دارد که تعهد به دین،  اخلاق و قانون کمرنگ شده است. گویا سست شدن پایه‌های اصلی،  منجر به رد کردن خط قرمزها می‌شود.

با دقت به نقش دین،  اخلاق و قانون،  به خوبی در می یابیم که از بین این سه معیار، گرایش به اخلاق، فطری ترین ویژگی انسان است و اگر انسان گرایش به دین و آموزه های اسلام نیز دارد به دلیل گرایش فطری است که به اخلاق دارد؛ چراکه دین در خدمت اخلاق است.

گویا اخلاق در بین هر سه عامل ذکر شده،  از قدرت بالاتری برخوردار است و قانون و دین هر دو، اخلاق را منضبط تر می نمایند؛ اما در عین حال اخلاق خود نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و کمیت و کیفیت آن قابل تغییر است.

از جمله اموری که می‌تواند در پررنگ شدن و یا کم رنگ شدن اخلاق در جامعه اثر گذارد دینداری است. هر چقدر توجه انسان به آموزه‌های دین بیشتر شود انسان اخلاقی تر عمل خواهد کرد و اتفاقاً قانونمندتر هم خواهد شد و هرچقدر افرادی که اهل دین هستند از توجه به آموزه‌های دین فاصله بگیرند به همان نسبت هم خود بی اخلاق تر می شوند و هم دیگران را از دین گریزان کرده و زمینه ی بی اخلاقی آنها را هم فراهم می آورند.

گویا اخلاق موتور محرکیست برای عمل به دین و عمل کردن به آموزه‌های دین نیز می تواند اخلاق را بهتر و یا بدتر نماید.

حال اگر در جامعه ای از دین استفاده ابزاری شود و عقربه ی آموزه هایش در جهت مصالح شخصی دچار چرخش گردند اخلاق در آن جامعه رنگ می بازد. به نظر می‌رسد بهره بردن از دین در جهت تأمین مصالح شخصی توسط برخی از افراد اثرگذار در جامعه منجر به بی اخلاقی و یا کم اخلاقی سایر افراد می گردد.

در واقع تضعیف پایه های دین در جامعه به واسطه ی مدعیان دینداری باعث تضعیف پایه های اخلاق نیز می گردد و آن را دچار تزلزل می کند.

اگرچه هر از گاهی اعتراض‌های خشونت‌آمیز اتفاق می‌افتد و به قول معروف فتنه در نطفه خفه می شود، اما باید به بررسی دقیق ریشه این فتنه ها پرداخت. قطعا آسیب دیدن از ناحیه دشمنان داخلی و خارجی مورد قبول ماست و نقش بیگانگان و تبلیغات آنها را نادیده نمی گیریم؛ اما خشونت ها، منهای نقش دشمنان داخلی و خارجی، خودش می تواند نشان از حرکت یک جامعه به سمت بی اخلاقی باشد که دلیل آن عملکرد مدعیان دینداری است.

اگرچه توجه به وجود دشمنان داخلی و خارجی مهم است؛ اما مهمتر از آن چرایی تحت تاثیر قرار گرفتن مردم از دشمنان داخلی و خارجی است. شاید اگر دینداری با ظرافت هرچه تمام تر از سوی صاحبان دین به منصه ی ظهور می نشست شاهد این حجم از بی اخلاقی و خشونت نبودیم.

https://www.hawzahnews.com/news/877267/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: برخشونت به قلم زهرا ابراهیمی مقصر کیست نگاهی و بی اخلاقی

موضوعات: بدون موضوع, نگاهی بر خشونت و بی اخلاقی اخیر؛ مقصر کیست؟! لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

انچه از ما منتشر شد

باز نشر نوشته های خانم ابراهیمی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • [⚡️جامعه، تشنه ی معارف دین است
  • آداب عیادت در نگاه اسلام/عزت بیماران کرونایی نباید خدشه‌دار نشود
  • آرامش را اینگونه به خانه خود بیاوریم
  • آنچه آرامش انسان را تامین می کند، یقین است
  • اختلاف‌ها بر سر چیست؟ تفاوت‌ها ناشی از کجاست؟
  • اداب سخن
  • از لفظ تا معنی
  • ازدواج سفید در نگاه اسلام
  • ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان
  • استوانه تبلیغ دین خدا و مکتب تشیع
  • الگو بودن زنان مجاهد دفاع مقدس واقعیت‌ زنانه انکارناپذیر کشور
  • امامی که هرگز از صبر خسته نشد
  • انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی
  • اگر خدا نخواهد
  • اینجا فقط من
  • اینگونه برای فرزندان دعا کنیم
  • بایدها و نبایدهای مهدوی یاوری
  • بدون موضوع
  • برای آنان که با نوجوانان سروکار دارند.
  • بلایی که بر سر حقیقت زیباشناختی جامعه جوان آمده است
  • به بهانه ی هشتک نه مرسی!!
  • به رسم روستا…!
  • تاثیر فضای مجازی در ایجاد دلهره غیرواقعی از «کرونا»
  • تامل در وجود خویش
  • تبرج و خودنمایی افراد در فضای مجازی
  • تبیین شعاع رحمت الهی در ماه شعبان
  • تحولات اساسی، با خودسازی و تهذیب نفس امکان پذیر می شود/ تحول مثبت، نیازمند یک مدل مطلوب است
  • ترک بندگی؛ حاصل کلاس های دروغین مثبت اندیشی/فرد و اجتماع هر دو اصالت دارند
  • تعدد زوجات به نفع زنان یا مردان؟
  • حجاب
  • حضرت عبدالعظیم پناهگاه و مرجع علمی مردم بودند.
  • حقوق بشر در دین اسلام به چیزی فراتر از زندگی دنیوی می اندیشد
  • حق‌الناس را در عزاداری‌ها رعایت کنیم
  • حیاتی که در گرو سفرهای تبلیغی است
  • خدایا، به ما تفهیم کن معنای رضایتمندی را...
  • خواهر خورشید
  • دلنوشته ای برای خدا
  • ذکر؛ نیازی فطری
  • رابطه درآمد بالا و رزق فراوان معنادار نیست
  • راه همراه شدن با حکومت مهدوی تجلی اخلاق در وجود انسان و خانواده است
  • رزق، تنها یک ابزار برای بندگی بهتر است
  • رسانه نیازمند ارتباط پویا و اثربخش با حوزه است
  • رمضان
  • زیارت اربعین، نماد شیعیان معرفی شده است
  • سبک زندگی خودت را بشناس
  • سقوط تدریجی اخلاقی، نتیجه تربیت ناصحیح است
  • شفافیت آراء نمایندگان مجلس؛ چرا ؟!
  • شکستن تابوی تغییر، راه برون‌رفت از معضل بی‌اخلاقی
  • شیشه ها را بالا نکشیم
  • صنعتی که نقشه حذفمان را لا به لای عاشقانه‌هایش می‌کشد
  • طلبه هدف دارد
  • طیف گسترده اخبار و آفتی که تب تحلیل به جان جامعه می اندازد
  • ظلم به طبیعت، نتیجه فراموش کردن وظیفه امانتداری از انسان ها خودراضی است
  • عاشورا، اسلام با مسئولیت و تقابل انعطاف و تزلزل!
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فاصله بین کودک بودن تا همسر شدن، با صفت رشید پُر می‌شود
  • فربهی مناسک، تقویت یا تضعیف؟
  • فضیلت گریه بر اباعبدالله/آیا ثواب گریه بر تمامی اشکها تعلق می‌گیرد؟!
  • فلسفه نامگذاری غدیر به عنوان بزرگترین عید مسلمانان
  • قلم اینگونه است
  • متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب
  • مدیریت بحران، در گرو رفع بحران مدیریت
  • مسئولان نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بخوانند
  • مسلمان دروغ نمی گوید
  • مهارنت نویسندگی
  • مهم ترین اصل در انفاق، حفظ آبرو است/ انفاق علنی عامل تشویق دیگران
  • نامه ای به یک کاندیدا
  • نوجوانانی که در خانه خود غریبه‌اند
  • نگاه اسلام به پدیده تکدی‌گری؛ در مواجه با متکدیان چه برخوردی باید داشت؟
  • نگاه جنسیتی در پیاده‌روی اربعین وجود ندارد
  • نگاهی بر خشونت و بی اخلاقی اخیر؛ مقصر کیست؟!
  • نگاهی به جایگاه اجتماعی بانوان طلبه؛ توانمندی‌هایی که باید به رسمیت شناخته شود
  • نیازسازی یا نیاز سنجی؟
  • پرستاری در دوران کرونا از دیدگاه اخلاقی و اسلامی
  • پزشکی در همه ایام سال روزه می گیرد
  • پیوند عدالت و حریت با واقعه عاشورا
  • چرا «دعا و تضرع» کرونا را دور نمی کند؟؛ مومن دلواپسی ندارد
  • چرا باید برای امام حسین (علیه السلام) ‌عزاداری کنیم؟
  • چرایی گرایش مردم به رمال‌ها/وقتی خیال‌پردازی جای عقل را می گیرد
  • گنج صلوات
  • ✨مثبت اندیش بود.

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس